Resor och transporter inom Gävle kommun ska vara fossilfria år 2025
Sedan 2015 har det funnits ett politiskt uppdrag för för en gemensam administration och hantering av Gävle kommuns fordonsflotta. Med en gemensam administration kan vi exempelvis säkerställa att byten till fossilfria fordon sker kontinuerligt. Sedan 2020 innefattas även cyklar i fordonsansvaret.
Mål för att minska klimatpåverkan
Ett av målen för att minska vår klimatpåverkan genom resor är att minska körda kilometrar med 30% i jämförelse med sträckan som kördes år 2018 inom Gävle kommun.
Hur ska vi nå målet?
Det finns många saker som vi kan jobba med för att nå målet. Vi kan bland annat minska antalet bilar, samnyttja de bilar vi har, välj andra transportmedel som cykel och buss och ha digitala möten oftare. Samtliga sätt följer Gävle kommuns resepolicy.
Vanliga frågor om bilar
Här hittar du information och användbara tips för dig som kör bil tillhörande Gävle kommunkoncern.
Hur du kör bil påverkar miljön, trafiksäkerheten och ekonomin
Grundtanken är att köra med framförhållning och ruttoptimering.
Elbil
Kör du sparsamt med elbilen får du batteriets laddning att räcka längre.
Det går att förvärma elbilen med den inbyggda parkeringsvärmaren. I bilens display går det att ställa in max tre starttider för parkeringsvärmaren per dag. I handskfacket finns instruktionsbok för bilens värmare.
- Planera din körning.
- Håll blicken långt fram för att undvika stopp och hastiga inbromsningar.
- Använd motorbromsningen som även laddar upp batteriet igen.
- Accelerera mjukt istället för raskt och bestämt.
- Få längre räckvidd genom att köra i ECO-läget.
- Håll hastighetsbegränsningarna. Bilen kommer mycket längre om du kör i 80 km/h jämfört med 100 km/h.
- Sätt alltid i laddningskabeln när bilen står parkerad om möjlighet finns, ta med laddningskabeln när du kör i väg för att minska stöldrisken.
Drivmedel
I Gävle kommunkoncern finns det bilar som drivs på el, biogas, eller HVO100. På insidan av tanklocket på alla bilar finns information om vilket drivmedel som ska användas.
Om du tankat fel drivmedel är det viktigt att du inte startar bilen. Har du redan hunnit starta bilen, stäng av den så snabbt som möjligt och ring oss direkt.
Vid fel på tankkortet kontaktar du fordonsansvarig i din verksamhet.
Alkolås
Gör så här:
- Sätt i munstycket i alkolåset.
- Invänta uppvärmning av alkolåset.
- Blås en jämn luftström så länge som ljudsignalen låter.
- Invänta resultat i displayen.
Godkänt/pass – nu kan du köra iväg!
Ej godkänt/fail – bilen går ej att starta, se frågorna ”Alkolåset fungerar inte, vad ska jag göra?” och ”Kan handsprit i bilen påverka alkolåset?”
- Prova att blåsa igen.
- Kliv ur bilen och lås dörren. Lås upp dörren och slå på tändningen till bilen. Blås igen.
- Om alkolåset ändå inte fungerar och bilen inte går att starta, kontakta oss, telefon 026-17 82 13.
Det är olika för olika modeller.
I modellen Dignita kan du avsluta utblåsningen efter att klick hörs och sedan pip.
I modellen Foxguard ska utblåsningen avslutas när ljudet tystnar och ett klick hörs.
I Dräger Interlock 7000 ska utblåsningen avslutas när två klick hörs.
I Dräger Interlock XT tystnar ljudet när utblåsningen ska avslutas.
Dignita

Foxguard

Dräger Interlock 7000

Dräger Interlock XL

Ja, användning av handsprit och desinfektionsmedel i bilen kan påverka alkolåsets resultat. Händerna behöver vara torra när du blåser. Även utspilld vätska i bilen eller på kläder och föremål kan ha betydelse. Vid start av bilen där desinfektionsmedel nyligen använts kommer ofta ett felmeddelande i handenheten till alkolåset, fail, det betyder att det finns alkohol i luften. För att kunna starta bilen krävs oftast en ordentlig vädring, öppna alla dörrar och bakluckan och om möjligt torka upp utspilld vätska. Gör sedan ett nytt utandningstest.
Ja, du kan fortsätta köra bilen. Kontakta oss snarast, för att boka tid för service.
I Dignitas alkolås visas S.00–S.08 i displayen, när det är dags för service.
Använd munstycke av rätt modell till respektive alkolås.
Munstyckena ska ses som en personlig ägodel. Det är viktigt att var och en använder eget munstycke och återanvänder det, både för att undvika smittspridning och för miljön.
Ja, munstycket till alkolåset är av plast och går bra att diska i diskmaskinens bestickkorg.
När nya munstycken behövs mejlar du din beställning till Kundservice. Vid beställning uppge:
- registreringsnummer på bilen som de används i
- antal munstycken
- modellnumret på handenheten på alkolåset
Leverans sker vanligtvis i samband med tvätt av bilen. Fakturering sker till respektive verksamhet.
Besiktning och böter
Besiktning bokas av oss.
Avgifter kopplade till fordonet, som trafikförseelser och trängselskatter, skickas till respektive verksamhet. Böter betalas av den person som använt fordonet vid tillfället.
Datumparkering gäller 1 oktober – 15 maj. Under den tiden är det förbjudet att parkera på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum. Motsvarande gäller udda nummer under udda datum. Datumparkeringen gäller i hela Gävle, även där det inte finns parkeringsskylt eller information om datumparkering.
Däck
Kontrollera alltid så det finns tillräckligt med luft i däcken innan du påbörjar din körning. Fyll luft vid behov. Vid däckproblem, som punktering och dylikt kontaktar du oss, dygnet runt, på telefonnummer 026-17 82 13.
Från den 1 oktober får vinterdäck med dubb användas. Under perioden 1 december – 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.
Detaljerad information finns på Transportstyrelsens webbplats.
Fordonsansvariga i respektive verksamhet ansvarar för att boka däckbyte via aktuell däckleverantör. Läs mer i användarguiden om däckbyte, för hjälp med bokning hos upphandlad leverantör. Boka däckbyte
Fel och skador
Om bilnyckeln är borttappad eller om den gått sönder kan du kontrollera med fordonsansvarig i din verksamhet om det finns en extranyckel. Felanmäl sedan så beställer vi en ny nyckel.
När en varningslampa lyser rött så är felet akut – stanna bilen och ring 026-17 82 13.
När en varningslampa lyser gult – titta i instruktionsboken vilket fel lampan indikerar och felanmäl så snart som möjligt.
Kontakta Kundservice om du behöver hjälp av bärgare.
Fota gärna bilen på skadeplatsen. Anmäl skadan till Kundservice för att få fordonet åtgärdat, bifoga foto på skadan. Alla fordon är försäkrade via Gavlefastigheter. Det är verksamheten som använt bilen som står för kostnaden vid skadehantering.
Anmäl skada från krock eller annan oväntad händelse till Kundservice. Anmälan ska kompletteras med blankett för skadeanmälan som skickas via e-tjänst . Så här skickar du skadeanmälan:
- Ladda ner dokumentet skadeanmälan.
- Fyll i båda sidorna av blanketten.
- Skicka dokumentet som en pdf-fil via vår e-tjänst. Använd följande länk: Skadeanmälan – motorfordon – Gävle kommun (gavle.se)
Detta gäller för dig som arbetar i Gävle kommun, Gävle Parkeringsservice och Gävle Hamn.
Vi sköter skadehanteringen. Efter att anmälan om skada har registrerats sköter vi skadehanteringen samt dialogen med försäkringsbolaget och fordonsansvarig i verksamheten.
Vid stöld, inbrott eller skada/åverkan orsakad av okänd ska detta polisanmälas av din verksamhet. Skadan felanmäls till Kundservice, skriv med diarienumret från polisens ärende i anmälan.
Stöld av registreringsskylt ska polisanmälas. Verksamheten som använder bilen polisanmäler förlusten på polisstationen för att få en tillfällig registreringsskylt. Kontakta Kundservice för beställning av ny skylt.
Service och tvätt
Välkommen till verkstaden på Kungsbäck i Gävle, vi har drop-in för enklare åtgärder. Här kan du få hjälp med byte av trasiga lampor, påfyllning av vätskor/olja, luft till bildäcken med mera.
Verkstad och tvätthall, finns på Kungsbäcksvägen 56 i Gävle. Öppet vardagar klockan 7–16.
När bilen indikerar att det är dags för service behöver det omgående anmälas till Kundservice. För att ha möjlighet att boka service så behöver du uppge mätarställningen på bilen samt meddela om lånebil önskas under tiden för servicen.
Fordonsansvarig i respektive verksamhet ansvarar för att boka tid för tvätt i bokningssystemet Zenit, särskild behörighet krävs för tvättbokning. Länk till tvättbokning
Här finns användarguide för bokning av tvätt: Boka tvätt
Har du inte behörighet att boka i systemet går det självklart bra att kontakta Kundservice för hjälp med bokning.
När bilen tvättas in- och utvändigt ingår även:
Kalibrering av alkolås.
Hämtning, lämning och lånebil om sådan önskas.
Kontroll och påfyllning av vätskor, exempelvis spolarvätska, motorolja, glykol och Ad-Blue.
Funktionskontroll av fordonet.
I fordonshyran ingår tolv tvättar per år, om inget annat anges i avtalet.
Lånebil
Möjlighet finns att låna bil vid service, tvätt och besiktning. Även vid reparation av exempelvis bromsar eller framvagnsdelar som klassas som normalt slitage ingår lånebil. Ersättningsbil/hyrbil kan ingå vid skada, beroende på skadans art.
Tillbehör
Verksamheten som använder bilen sköter själva inköp.
Här finns fler tips på tillbehör som är bra att ha i bilen:
- Motorvärmarsladd
- Första hjälpen-kit
- Snöborste
- Liten snöskyffel