Typografi

Vår typografi är en viktig del av den grafiska profilen och spelar en avgörande roll för att göra texter tydliga, lätta att känna igen och lättlästa. Genom att använda en enhetlig typografi skapar vi ett professionellt och sammanhållet uttryck i all vår kommunikation.

Typsnitt för alla

I intern kommunikation och arbetsdokument använder vi Arial och Georgia. Dessa typsnitt är lättillgängliga, lättlästa och finns redan förinstallerade i Office 365 så alla har tillgång till dem. Det gör dem enkla att använda i Word och PowerPoint. Våra Word- och PowerPoint-mallar är förinställda med dessa typsnitt för att underlätta för alla.

Om Georgia och Arial

Georgia har en klassisk och tidlös känsla, med jämnt balanserade tecken och distinkta serifer, de små förlängningarna eller klackarna på bokstäverna. Typsnittet Georgia är väl lämpat för längre textstycken och gör läsningen bekväm för ögonen.

Arial är ett standardtypsnitt för många digitala dokument och på webbsidor. Denna sans serif är lättläst på skärmar, vilket har bidragit till dess popularitet för användning på webben.

Rätt typsnitt för rätt ändamål

  • Arial Bold – används för stora rubriker
  • Arial Bold eller Georgia Bold – används för underrubriker
  • Arial Regular – passar för kortare text, ungefär en till två A4-sidor
  • Georgia Regular – används för längre texter

E-post

I e-post använder vi typsnittet Apsos, ett standardtypsnitt som finns i programmet.

Profilbärande typsnitt

För vår externa profilering, som på skyltar, i tryckt material och digital kommunikation, använder vi typsnittet Urbane. Det ska användas så ofta som möjligt i kommunikation och marknadsföring. Detta moderna och stilrena typsnitt stärker vår visuella identitet och är särskilt lämpat för digitala medier. Urbane kräver licens och används av Kommunikationsstöd i professionella designverktyg som InDesign.

Om Urbane

Urbane består av flera varianter som passar olika användningsområden. Det är ett sans serif-typsnitt där bokstäverna består av linjer utan små förlängningar, så kallade klackar. De rena linjerna och enkelheten gör typsnittet lättläst även i mindre storlekar.

Läs mer om Urbane

Flera versioner för olika tillfällen

  • Urbane Condensed Demi Bold eller Condensed Bold – används för stora rubriker
  • Urbane Condensed Demi Bold eller Condensed Bold – används för underrubriker
  • Urbane Light – används för kortare texter
  • Georgia Regular – används för längre texter

Tips och riktlinjer

  • Sätt rubriker versalgement, det vill säga med versal begynnelsebokstav och resten gemener
  • Undvik helt versala rubriker, då det väsentligt förändrar karaktären samt försämrar läsbarheten
  • Minsta rekommenderade brödtextstorlek = 9,5 pt för tryck och 16 px för webb
  • Lämpligt radavstånd för brödtext är cirka 120 procent av textens storlek. Exempelvis passar 12 punkters radavstånd till en text som är 10 punkter.
  • Lämpligt radavstånd för stora rubriker är 100 procent av rubrikens storlek. Exempelvis passar 32 punkters radavstånd till en rubrik som är 32 punkter.

Fråga om du vill ha hjälp

Har du frågor eller vill ha hjälp med typografi kontakta Kommunikationsstöd. Mejla till

Vad är typografi?

Typografi handlar om att utforma texter så att de förmedlar ett budskap på ett tydligt, lättläst och visuellt tilltalande sätt – oavsett om det är på skärm eller i tryck. En noga avvägd kombination av typsnitt, radavstånd, rubriker och stycken lyfter inte bara läsupplevelsen utan också helhetsintrycket av vårt varumärke.