Vår logotyp är den viktigaste delen i vår grafiska profil och en kvalitetsstämpel för allt vi gör. Därför är det viktigt att vi använder den på rätt sätt.
Varianter
Primär logotyp

Det här är vår primära logotyp. Den finns redan i våra mallar i ex. Word och Powerpoint.
- Den primära logotypen består av färgerna röd och varmgrå
- Placeras på vit eller ljus bakgrund för att synas tydligt
- Används främst i extern kommunikation, exempelvis webbplats, trycksaker, skyltar och vepor
Sekundära logotyper


- Används bara när det behövs för att garantera hög läsbarhet
- De positiva versionerna används på ljus bakgrund
- De negativa versionerna används på mörk bakgrund
Så här använder du vår logotyp
Välj rätt filformat
Logotypen finns några olika format anpassade för tryck och webb. Här kan du läsa mer om olika filformat och hur du använder dem.
- I tryck används primärt PDF-versionerna. När det inte går använd EPS.
- På webben används i första hand SVG-versionern. I andra hand WebP och sist PNG.
Placering

- Logotyp i dokument placeras primärt i övre högra hörnet
- Sekundärt placeras logotyp i nedre högra hörnet eller centrerat
- Kom i håg att tillämpa en frizon runt logotypen, se nedan
Frizon
För maximal läsbarhet och uppmärksamhet behövs ett utrymme runtom logotypen där inga andra objekt får placeras. Frizonen fungerar också som ett mått för minsta avstånd till ytans gräns, till exempel papperets eller bildskärmens kanter.


- Frizonen runt logotypen ska helst vara en fjärdedel av dess bredd.
- Frizonen ska aldrig vara mindre än en åttondel av logotypens bredd. Används i undantagsfall då du behöver maximera logotypens storlek för synlighets skull.
Storlek
Logotypens storlek styrs av storleken på den yta där den ska placeras. Det är på många sätt en bedömningsfråga som du måste ta hänsyn till och anpassa från fall till fall.

Vår logotyp bör inte vara mindre än 12 mm bred. Vid mindre storlekar riskerar den att bli för svårläst.
Tillsammans med andra logotyper
Alla logotyper vinner på en generös frizon. Stora logotyper syns inte bättre när de är flera. När det krävs en gruppering ska varje logotyp ha generöst med utrymme, frizon, då syns varje del bättre.


Ladda ner vår logotyp
Här kan du ladda ned ZIP-filer med våra logotyper.
Behöver du hjälp med kommunikation?
Kontakta Kommunikationsstöd så hjälper vi dig att ta fram det perfekta budskapet eller den snyggaste grafiken.