Logotyp

Vår logotyp är den viktigaste delen i vår grafiska profil och en kvalitetsstämpel för allt vi gör. Därför är det viktigt att vi använder den på rätt sätt.

Varianter

Primär logotyp

Gavlefastigheters logotyp i röd och varmgrå färg på en ljusbeige bakgrund.

Det här är vår primära logotyp. Den finns redan i våra mallar i ex. Word och Powerpoint.

  • Den primära logotypen består av färgerna röd och varmgrå
  • Placeras på vit eller ljus bakgrund för att synas tydligt
  • Används främst i extern kommunikation, exempelvis webbplats, trycksaker, skyltar och vepor

Sekundära logotyper

Gavlefastigheters logotype i tre olika utföranden. Logotype i varmgrå färg på beige bakgrund. Logotype i mörkgrön färg på ljusgrön bakgrund. Svart logotyp på vit bakgrund.
Positiva versioner av logotypen finns i färgerna varmgrå, mörkgrön och svart.
Gavlefastigheters logotype i tre olika utföranden. Vit logotyp på svart bakgrund. Logotype i ljusbeige färg på varmgrå bakgrund. Logotype i ljusgrön färg på mörkrön bakgrund.
Negativa versioner av logotypen finns i färgerna vit, beige och ljusgrön.
  • Används bara när det behövs för att garantera hög läsbarhet
  • De positiva versionerna används på ljus bakgrund
  • De negativa versionerna används på mörk bakgrund

Så här använder du vår logotyp

Välj rätt filformat

Logotypen finns några olika format anpassade för tryck och webb. Här kan du läsa mer om olika filformat och hur du använder dem.

  • I tryck används primärt PDF-versionerna. När det inte går använd EPS.
  • På webben används i första hand SVG-versionern. I andra hand WebP och sist PNG.

Placering

Exempel på placering av logotyp.
  • Logotyp i dokument placeras primärt i övre högra hörnet
  • Sekundärt placeras logotyp i nedre högra hörnet eller centrerat
  • Kom i håg att tillämpa en frizon runt logotypen, se nedan

Frizon

För maximal läsbarhet och uppmärksamhet behövs ett utrymme runtom logotypen där inga andra objekt får placeras. Frizonen fungerar också som ett mått för minsta avstånd till ytans gräns, till exempel papperets eller bildskärmens kanter.

Här är frizonen en fjärdedel av logotypens bredd.
Här är frizonen en åttondel av logotypens bredd.
  • Frizonen runt logotypen ska helst vara en fjärdedel av dess bredd.
  • Frizonen ska aldrig vara mindre än en åttondel av logotypens bredd. Används i undantagsfall då du behöver maximera logotypens storlek för synlighets skull.

Storlek

Logotypens storlek styrs av storleken på den yta där den ska placeras. Det är på många sätt en bedömningsfråga som du måste ta hänsyn till och anpassa från fall till fall.

Vår logotyp bör inte vara mindre än 12 mm bred. Vid mindre storlekar riskerar den att bli för svårläst.

Tillsammans med andra logotyper

Alla logotyper vinner på en generös frizon. Stora logotyper syns inte bättre när de är flera. När det krävs en gruppering ska varje logotyp ha generöst med utrymme, frizon, då syns varje del bättre.

Exempel med vår logotyp tillsammans med Gävle kommuns.
Exempel på gruppering med flera andra logotyper.