Tillgänglighetsredogörelse för webbplatsen

Gavlefastigheter står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den.

Här beskriver vi hur www.gavlefastigheter.se och https://mobelpoolen.gavlefastigheter.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Om du inte kan använda delar av webbplatsen

Behöver du innehåll från www.gavlefastigheter.se som inte är tillgängligt för dig, kontakta oss hjälper vi dig. Svarstiden är normalt en vecka.

Du kontaktar oss på följande sätt:

  • skicka e-post till
  • ring oss på 026-17 82 60.

Kontakta oss om du hittar fler brister

Meddela oss om du hittar fler brister än de vi listar nedan och som hindrar dig från att ta del av vår webbplats, eller om du upplever att vi inte uppfyller lagen. Det är viktig information som vi använder i vårt tillgänglighetsarbete.
Anmäl brister genom att skicka e-post till .

Kontakta tillsynsmyndigheten

Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). De har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG.se)

Hur tillgänglig är gavlefastigheter.se och mobelpoolen.gavlefastigheter.se?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen och tillhörande e-tjänster inte är helt tillgängliga enligt Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Användning av färger

På vissa ställen kan det förekomma objekt som inte är godkända rent tekniskt i färgkontrast medan textens storlek kompenserar läsbarheten. Exempelvis bannern för Möbelpoolen på startsidan och knappen för serviceanmälan.

Formulär

  • I formulär för serviceanmälan används inte alltid rätt inmatningstyp för innehållet, detta gör att funktioner som ”auto-fyll” och validering fungerar sämre.
  • I vissa av formulären har vi problem med felmeddelanden, där det inte visas tillräckligt tydligt vad du ska göra om något är fel och som förhindrar att formuläret skickas in.
  • Det saknas instruktioner i vissa av våra formulär på våra e-tjänster om hur du ska formatera och fylla i information.
  • Beskrivande sidtitlar saknas i e-tjänsterna.
  • Det förekommer knappar som saknar alt-texter.

Menyer

  • Huvudmenyn är dold i mobilt läge. Uppläsning av menyn fungerar ändå.
  • När man scrollar ner på sidan döljs huvudmenyn automatiskt för att göra innehållet på sidan mer synligt. Menyn visas åter när sidan scrollas uppåt.
  • Information i utfällande element stängs med automatik, när nytt element öppnas. Det kan tolkas som att något oväntat sker.

Navigering med hjälp av tangentbordet

  • Vissa funktioner och knappar på webbplatsen och i våra e-tjänster är inte tillgängliga enbart genom att navigera med hjälp av tangentbordet.
  • Tydlig fokusmarkering för enstaka länkar och knappar saknas, framför allt i formulär.
  • På webbplatsen finns kartor som inte fungerar helt för den som navigerar endast med tangentbord.

Otillgängliga PDF:er

Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Det innebär att dokument inte är korrekt taggade för att fungera med skärmläsare.

Hur vi granskat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) med hjälp av våra webbleverantörer för gavlefastigheter.se och mobelpoolen.gavlefastigheter.se. Senaste bedömningen gjordes den 26 maj 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast den 26 maj 2025.